DEZVOLTAREA GANDIRII LOGICE SI CREATIVE PRIN ACTIVITATILE DE COMPUNERE SI REZOLVARE DE PROBLEME
duminică, 18 aprilie 2010
In cadrul complexului de obiective pe care le implica predarea – invatarea matematicii, la grupa pregatitoare, rezolvarea si compunerea problemelor reprezinta o activitate de profunzime, cu caracter de analiza si sinteza superioara. Ea imbina eforturile mintale a celor invatate si aplicarea algoritmilor cu structurile conduitei creative, inventive, totul pe fondul stapanirii unui repertoriu de cunostinte matematice solide, precum si deprinderi de aplicare a acestora.
Rezolvarea problemelor pune la incercare in cel mai inalt grad capacitatile intelectuale ale copiilor, le solicita acestora toate disponibilitatile psihice, in special inteligenta, motive pentru care si in gradinita se acorda problemelor o foarte mare atentie. Efortul pe care il face copilul in rezolvarea constienta a unei probleme presupune o mare mobilizare a proceselor psihice de cunoastere, volitive si firesc, motivational – afective. Dintre procesele cognitive cea mai solicitata si antrenata este gandirea, prin operatiile logice de analiza, sinteza, comparatie, abstractizare si generalizare. Rezolvand probleme, formam la copii priceperi si deprinderi de a analiza situatia data de problema, de a intui si descoperi calea prin care se obtine ceea ce se cere in problema. In acest mod, rezolvarea problemelor contribuie la cultivarea si dezvoltarea capacitatilor creatoare ale gandirii, la sporirea flexibilitatii ei, a capacitatilor anticipativ – imaginative, la educarea perspicacitatii si spiritulul de initiativa, la dezvoltarea increderii in fortele proprii.